چاق‌ها فلفل بخورند
felfel.jpg

تنوع ادویه‌هایی که می‌شناسیم بسیار زیاد است؛ از زردچوبه و دارچین گرفته تا سماق و انواع فلفل‌های قرمز و سیاه و سفید. ولی متاسفانه قبل از آنکه مطلبی راجع به ادویه‌ها عنوان کنم، باید بگویم که درصدی از انواع ادویه‌ که ما در ایران مورد استفاده قرار می‌دهیم، تقلبی هستند...

جالب اینکه چون کشورهای تولید کننده ادویه، خودشان در تهیه نوع اصل و تقلبی شرکت می‌کنند، ما قادر نیستیم به عنوان مصرف کننده این دو را از یکدیگر تشخیص دهیم. به هر حال مقصود ما از ذکر فواید ادویه، در مورد ادویه غیرتقلبی است. درصد زیادی از ادویه‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند؛ مثلا زردچوبه دارای ماده موثری به نام کورکومین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود. شاید شما هم شنیده باشید که ادویه‌های رنگی مثل زردچوبه بار مضاعفی به کبد تحمیل می‌کنند و باعث یرقان می‌شوند؛ که البته این تصور قدیمی، اشتباه است. بعضی از ادویه‌ها مثل دارچین دارای خواص ضدباکتریایی هستند و به عنوان ضدمیکروب عمل می‌کنند. انواع دیگری از ادویه‌ها، مثل فلفل دارای خواص افزایش‌دهنده سوخت و ساز بدن هستند. فلفل در افراد چاق باعث می‌شود نسبت سوخت و ساز به پایه وزن، عدد کمتری باشد. اگر بتوان نسبت سوخت و ساز بدن را بالا برد، احتمال آغاز یک تحول خوب برای کاهش وزن فراهم می‌شود. بعضی‌ها هم برعکس این موضوع، تصور می‌کنند که چون افزودن ادویه، البته به میزان مناسب و نه افراطی، باعث بهتر شدن رنگ یا طعم غذاها می‌شود و اشتها را می‌افزاید، نباید از آنها در تهیه غذا استفاده کرد! شاید این گروه یک موضوع مهم را از یاد برده باشند که یکی از اهداف آدم‌ها از غذا خوردن کسب لذت است و اگر غیر از این بود، هیچ نیازی به تنوع غذایی نبود. پس افراد چاق باید دایما به خود یادآوری کنند که به جای تمرکز روی اینکه چه طور خودشان را از لذت غذا خوردن محروم کنند، روی دریافت کالری برحسب فعالیت روزانه‌شان تمرکز کنند.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 11 اسفند 1388    | توسط: مریم حدائق    |    | نظرات()